Ciąża i jej wpływ na stan zdrowia jamy ustnej

Zapalenie dziąseł w ciąży

W ciąży mają miejsce wahania poziomu hormonów,  które mogą zwiększyć ryzyko pojawienia się problemów ze zdrowiem jamy ustnej.  Pierwszym objawem zapalenia dziąseł jest ich krwawienie, które może być związane z namnażaniem się na zębach bakterii odpowiedzialnych za tworzenie się nazębnej płytki bakteryjnej. W związku z wahaniami poziomów hormonów w ciąży, dziąsła stają się bardziej wrażliwe na działanie płytki bakteryjnej, to natomiast prowadzi do stanu zapalnego dziąseł i ich krwawienia.

Stan ten opisywany jest, jako ciążowe zapalenie dziąseł i rozwija się na pewnym
etapie ciąży u 50% do 70% kobiet. W ciąży objawy zapalenia dziąseł przypominają objawy zwykłego zapalenia dziąseł między innymi dziąsła są bardzo zaczerwienione. Objawy choroby dziąseł zwykle występują w drugim albo trzecim miesiącu ciąży i mogą się utrzymywać do ósmego miesiąca ciąży, dziąsła krwawią podczas szczotkowania lub gryzienia (np. jabłek) dziąsła są obrzmiałe i mocno tkliwe.

Gdy występują poranne nudności, należy pamiętać, aby nie szczotkować zębów, przez co najmniej godzinę od ostatnich wymiotów. Obecny wówczas kwas rozmiękcza,  bowiem szkliwo zębów i szczotkowanie mogłoby je uszkodzić. Usta należy przepłukać wodą albo bezalkoholowym zawierającym fluorek płynem do pukania jamy ustnej.

Pielęgnacja zębów w trakcie ciąży

Ciąża to piękny okres w życiu kobiety, wypełniony czasem oczekiwania na potomstwo. Wówczas każda przyszła mama chce się jak najlepiej przygotować do pojawienia się maleństwa. Aby być całkowicie pewną, że organizm jest w pełni sił, by dziecko mogło się rozwijać prawidłowo, warto zaplanować również wizytę u dentysty, aby zadbać o czystość i zdrowie zębów. Usuwanie kamienia nazębnego w ciąży to bardzo bezpieczny i wręcz wskazany zabieg stomatologiczny. Dzięki niemu można uniknąć wielu chorób i przypadłości. Z tego względu dentyści często zalecają piaskowanie zębów w ciąży lub inne zabiegi z zakresu higieny jamy ustnej.

Piaskowanie zębów w ciąży

Stan oczekiwania na dziecko często nadwyręża uzębienie kobiety. Podczas ciąży, w związku ze zmianami hormonalnymi, nasila się ryzyko powstania próchnicy czy zapalenia dziąseł, co stwarza zagrożenie dla pełnego bezpieczeństwa maleństwa. Dzieje się tak dlatego, że choroby zębów oddziałują na całe ciało ciężarnej kobiety. Bardzo ważnym, profilaktycznym zabiegiem jest zatem usuwanie kamienia nazębnego w ciąży. Gdy przyszła mama zdecyduje się na ten krok, zyskuje gwarancję, że jej zęby będą piękne i zdrowe zarówno przed, jak i po narodzinach dziecka.

Jak utrzymać prawidłowy stan zdrowia jamy ustnej w ciąży?

W ciąży należy wybierać zdrowe przekąski, a ograniczać spożywanie słodkich do minimum, by zmniejszyć zagrożenie próchnicą.
Dieta powinna być zdrowa i dobrze zbilansowana w ciąży. Jest to o tyle ważne, że u maluszka ząbki zaczynają się rozwijać jeszcze przed jego narodzinami. Dbając o zęby w ciąży dbasz o zdrowe zęby Twojego dziecka.

W ciąży należy regularnie uczęszczać do lekarza dentysty między innymi po to, aby skontrolować stan zębów i odbyć zabiegi higieniczne jak usuwanie kamienia nazębnego. Oprócz usuwania kamienia nazębnego i płytki bakteryjnej, Twój lekarz dentysta może zalecić stosowanie konkretnych produktów do higieny jamy ustnej.  Dentystę należy zawsze informować o stopniu zaawansowania ciąży, bowiem niektórych zabiegów (np. zdjęć RTG) lub niektórych leków stomatologicznych lepiej nie stosować w ciąży. W ciąży zęby można też prawie normalnie leczyć z występującej próchnicy.

Przyczyną zapalenia dziąseł jest najczęściej obecna na zębach płytka bakteryjna,  dlatego ważne jest skuteczne oczyszczanie zębów. Płytka bakteryjna to miękka warstwa zawierająca bakterie, gromadzące się na powierzchni zębów i dziąseł. Bakterie produkują toksyny, które następnie atakują dziąsła. Zapalenie dziąseł jest procesem całkowicie odwracalnym, pod warunkiem odpowiedniej higieny jamy ustnej. Jednym z najlepszych sposobów zapobiegania dolegliwościom dziąseł jest regularne usuwanie płytki bakteryjnej. Ważne jest, aby szczotkować zęby minimum razy dziennie, a najlepiej po każdym posiłku, za każdym razem,  przez co najmniej 2 minuty, pastą z fluorkiem. Przed myciem zębów należy stosować nici dentystyczne lub specjalne szczoteczki do czyszczenia przestrzeni między zębowych i powierzchni wzdłuż linii dziąseł. Płyn do płukania jamy ustnej może być użyty po wypłukaniu pasty z jamy ustnej, po to by chronić zęby przed próchnicą. Należy unikać płynów do płukania jamy ustnej, które zawierają alkohol.

Najczęściej zadawane pytania dotyczące leczenia zębów w ciąży

Jak wygląda leczenie zębów w ciąży?

Zabieg higienizacji jamy ustnej jest w pełni bezpieczny. Zazwyczaj także w trakcie ciąży można leczyć próchnicę. Bezwzględnie nie można wykonywać żadnych zdjęć rtg.

Czy można iść do dentysty w ciąży?

Kobiety w ciąży powinny regularnie uczęszczać do dentysty aby skontrolować stan zębów.

Adres IMPLANTIS

al. I.Daszyńskiego 12/U5