Leczenie zębów w ciąży

Ciąża i jej wpływ na stan zdrowia jamy ustnej Leczenie zębów w ciążyLeczenie zębów w ciąży Jak utrzymać prawidłowy stan zdrowia jamy ustnej w ciąży? Leczenie zębów w ciąży

Ciąża i jej wpływ na stan zdrowia jamy ustnej

Leczenie zębów w ciąży.

opieka dentystyczna w ciążyW ciąży należy regularnie uczęszczać do lekarza dentysty między innymi po to, aby skontrolować stan zębów i odbyć zabiegi higieniczne jak usuwanie kamienia nazębnego. Oprócz usuwania kamienia nazębnego i płytki bakteryjnej, Twój lekarz dentysta może zalecić stosowanie konkretnych produktów do higieny jamy ustnej.  Dentystę należy zawsze informować o stopniu zaawansowania ciąży, bowiem niektórych zabiegów (np. zdjęć RTG) lub niektórych leków stomatologicznych lepiej nie stosować w ciąży. W ciąży zęby można też prawie normalnie leczyć z występującej próchnicy.

Zapalenie dziąseł w ciąży

W ciąży mają miejsce wahania poziomu hormonów,  które mogą zwiększyć ryzyko pojawienia się problemów ze zdrowiem jamy ustnej.  Pierwszym objawem zapalenia dziąseł jest ich krwawienie, które może być związane z namnażaniem się na zębach bakterii odpowiedzialnych za tworzenie się nazębnej płytki bakteryjnej. W związku z wahaniami poziomów hormonów w ciąży, dziąsła stają się bardziej wrażliwe na działanie płytki bakteryjnej, to natomiast prowadzi do stanu zapalnego dziąseł i ich krwawienia.

Stan ten opisywany jest, jako ciążowe zapalenie dziąseł i rozwija się na pewnym
etapie ciąży u 50% do 70% kobiet. W ciąży objawy zapalenia dziąseł przypominają objawy zwykłego zapalenia dziąseł między innymi dziąsła są bardzo zaczerwienione. Objawy choroby dziąseł zwykle występują w drugim albo trzecim miesiącu ciąży i mogą się utrzymywać do ósmego miesiąca ciąży, dziąsła krwawią podczas szczotkowania lub gryzienia (np. jabłek) dziąsła są obrzmiałe i mocno tkliwe.

Leczenie zębów w ciąży

Gdy występują poranne nudności, należy pamiętać, aby nie szczotkować zębów, przez co najmniej godzinę od ostatnich wymiotów. Obecny wówczas kwas rozmiękcza,  bowiem szkliwo zębów i szczotkowanie mogłoby je uszkodzić. Usta należy przepłukać wodą albo bezalkoholowym zawierającym fluorek płynem do pukania jamy ustnej.

Jak utrzymać prawidłowy stan zdrowia jamy ustnej w ciąży?

opieka dentystyczna w ciąży 2W ciąży należy wybierać zdrowe przekąski, a ograniczać spożywanie słodkich do minimum, by zmniejszyć zagrożenie próchnicą.
Dieta powinna być zdrowa i dobrze zbilansowana w ciąży. Jest to o tyle ważne, że u maluszka ząbki zaczynają się rozwijać jeszcze przed jego narodzinami. Dbając o zęby w ciąży dbasz o zdrowe zęby Twojego dziecka.

Leczenie zębów w ciąży

Przyczyną zapalenia dziąseł jest najczęściej obecna na zębach płytka bakteryjna,  dlatego ważne jest skuteczne oczyszczanie zębów. Płytka bakteryjna to miękka warstwa zawierająca bakterie, gromadzące się na powierzchni zębów i dziąseł. Bakterie produkują toksyny, które następnie atakują dziąsła. Zapalenie dziąseł jest procesem całkowicie odwracalnym, pod warunkiem odpowiedniej higieny jamy ustnej. Jednym z najlepszych sposobów zapobiegania dolegliwościom dziąseł jest regularne usuwanie płytki bakteryjnej. Ważne jest, aby szczotkować zęby minimum razy dziennie, a najlepiej po każdym posiłku, za każdym razem,  przez co najmniej 2 minuty, pastą z fluorkiem. Przed myciem zębów należy stosować nici dentystyczne lub specjalne szczoteczki do czyszczenia przestrzeni między zębowych i powierzchni wzdłuż linii dziąseł. Płyn do płukania jamy ustnej może być użyty po wypłukaniu pasty z jamy ustnej, po to by chronić zęby przed próchnicą. Należy unikać płynów do płukania jamy ustnej, które zawierają alkohol.

Umów się na wizytę. Zostaw nam numer telefonu,a my oddzwonimy do Ciebie!