• Masz pytania? Zadzwoń: 511 511 315, 511 511 615 lub 12 312 06 36

Leczenie zębów w ciąży

Ciąża i jej wpływ na stan zdrowia jamy ustnej Leczenie zębów w ciążyLeczenie zębów w ciąży Jak utrzymać prawidłowy stan zdrowia jamy ustnej w ciąży? Leczenie zębów w ciąży

Ciąża i jej wpływ na stan zdrowia jamy ustnej

Leczenie zębów w ciąży.

opieka dentystyczna w ciążyW ciąży należy regularnie uczęszczać do lekarza dentysty między innymi po to, aby skontrolować stan zębów i odbyć zabiegi higieniczne jak usuwanie kamienia nazębnego. Oprócz usuwania kamienia nazębnego i płytki bakteryjnej, Twój lekarz dentysta może zalecić stosowanie konkretnych produktów do higieny jamy ustnej.  Dentystę należy zawsze informować o stopniu zaawansowania ciąży, bowiem niektórych zabiegów (np. zdjęć RTG) lub niektórych leków stomatologicznych lepiej nie stosować w ciąży. W ciąży zęby można też prawie normalnie leczyć z występującej próchnicy.

Zapalenie dziąseł w ciąży

W ciąży mają miejsce wahania poziomu hormonów,  które mogą zwiększyć ryzyko pojawienia się problemów ze zdrowiem jamy ustnej.  Pierwszym objawem zapalenia dziąseł jest ich krwawienie, które może być związane z namnażaniem się na zębach bakterii odpowiedzialnych za tworzenie się nazębnej płytki bakteryjnej. W związku z wahaniami poziomów hormonów w ciąży, dziąsła stają się bardziej wrażliwe na działanie płytki bakteryjnej, to natomiast prowadzi do stanu zapalnego dziąseł i ich krwawienia.

Stan ten opisywany jest, jako ciążowe zapalenie dziąseł i rozwija się na pewnym
etapie ciąży u 50% do 70% kobiet. W ciąży objawy zapalenia dziąseł przypominają objawy zwykłego zapalenia dziąseł między innymi dziąsła są bardzo zaczerwienione. Objawy choroby dziąseł zwykle występują w drugim albo trzecim miesiącu ciąży i mogą się utrzymywać do ósmego miesiąca ciąży, dziąsła krwawią podczas szczotkowania lub gryzienia (np. jabłek) dziąsła są obrzmiałe i mocno tkliwe.

Leczenie zębów w ciąży

Gdy występują poranne nudności, należy pamiętać, aby nie szczotkować zębów, przez co najmniej godzinę od ostatnich wymiotów. Obecny wówczas kwas rozmiękcza,  bowiem szkliwo zębów i szczotkowanie mogłoby je uszkodzić. Usta należy przepłukać wodą albo bezalkoholowym zawierającym fluorek płynem do pukania jamy ustnej.

Jak utrzymać prawidłowy stan zdrowia jamy ustnej w ciąży?

opieka dentystyczna w ciąży 2W ciąży należy wybierać zdrowe przekąski, a ograniczać spożywanie słodkich do minimum, by zmniejszyć zagrożenie próchnicą.
Dieta powinna być zdrowa i dobrze zbilansowana w ciąży. Jest to o tyle ważne, że u maluszka ząbki zaczynają się rozwijać jeszcze przed jego narodzinami. Dbając o zęby w ciąży dbasz o zdrowe zęby Twojego dziecka.

Leczenie zębów w ciąży

Przyczyną zapalenia dziąseł jest najczęściej obecna na zębach płytka bakteryjna,  dlatego ważne jest skuteczne oczyszczanie zębów. Płytka bakteryjna to miękka warstwa zawierająca bakterie, gromadzące się na powierzchni zębów i dziąseł. Bakterie produkują toksyny, które następnie atakują dziąsła. Zapalenie dziąseł jest procesem całkowicie odwracalnym, pod warunkiem odpowiedniej higieny jamy ustnej. Jednym z najlepszych sposobów zapobiegania dolegliwościom dziąseł jest regularne usuwanie płytki bakteryjnej. Ważne jest, aby szczotkować zęby minimum razy dziennie, a najlepiej po każdym posiłku, za każdym razem,  przez co najmniej 2 minuty, pastą z fluorkiem. Przed myciem zębów należy stosować nici dentystyczne lub specjalne szczoteczki do czyszczenia przestrzeni między zębowych i powierzchni wzdłuż linii dziąseł. Płyn do płukania jamy ustnej może być użyty po wypłukaniu pasty z jamy ustnej, po to by chronić zęby przed próchnicą. Należy unikać płynów do płukania jamy ustnej, które zawierają alkohol.

Umów się na wizytę. Zostaw nam numer telefonu, a my oddzwonimy do Ciebie!