• Masz pytania? Zadzwoń: 511 511 315, 511 511 615 lub 12 312 06 36

Obniżające się dziąsła

Recesja dziąseł - przyczyna odsłoniętych szyjek zębów

obniżające się dziąsła,recesja dziąsła

Wszystkie cztery zęby objęte recesją dziąsła

RECESJA DZIĄSŁA

Można mieć zdrowe zęby i odpowiednią higienę jamy ustnej, a jednocześnie cierpieć na obniżające się dziąsła – czyli z powodu recesji dziąseł.

Zdrowa tkanka dziąsła tworzy ochronny kołnierz wokół  zęba. Kiedy tkanka dziąseł ustępuje, odsłania ona CEJ a następnie korzeń zęba, w związku z czym może pojawić się przez nikogo niechciana nadwrażliwość zębów. Czasami może również dojść do próchnicy zęba, a nawet próchnicy korzenia, ponieważ bardziej miękka powierzchnia korzenia rozpada się szybciej od szkliwa znajdującego się na koronie zęba.

Jest to dość powszechny stan kliniczny, a badania wykazują, że występuje on w okolicy jednego lub więcej zębów u 23% dorosłych pacjentów w wieku od 30 do 90 lat.

W jamie ustnej występują między innymi :

-dziąsło związane – różowa tkanka, która przylega bezpośrednio do naszych zębów i jest mocno przymocowana do znajdującej się poniżej kości

– błona śluzowa – miękka, cienka, ruchoma tkanka, która pokrywa wewnętrzne części warg i policzków.

Recesja dziąseł występuje, gdy brzeg naszej tkanki dziąsła (nazywany brzegiem dziąsła) oddala się od korony dziąsła.

PRZYCZYNY WYSTĘPOWANIA RECESJI DZIĄSŁOWYCH

Jedną z głównych przyczyn występowania recesji dziąsłowych może być odbiegająca od norm pozycja zęba. Przykładem jest ząb, który wystaje spoza pozostałych zębów, ponieważ został wypchnięty kiedy stałe zęby zaczęły się pojawiać – wychodzić przez dziąsła. Stan ten jest już czasem zauważalny w wieku 10 lat.

Kolejnym czynnikiem przyczyniającym się do powstawania ucieczki dziąseł jest dziedziczność. Może zdarzyć się tak, że zostaliśmy obciążeni genetycznie cienką, delikatną lub niewystarczającą tkanką dziąsła. Mówimy wtedy o cienkim fenotypie dziąsła.

Do innych przyczyn powstawania recesji dziąseł możemy zaliczyć brak higieny jamy ustnej.

Do recesji dziąseł może doprowadzić też agresywne lub nadmierne szczotkowanie – szorowanie w poprzek dziąseł i uraz tkanek dziąseł.

Do powstania recesji dziąseł moga przyczyniać się też choroby przyzębia.

Recesja dziąseł może także wystąpić bez żadnych objawów i może powodować też ból z odsłoniętej powierzchni korzenia. Odsłonięte powierzchnie korzeni powodują także pogorszenie wyglądu estetycznego.

Recesja dziąsła – metody leczenia:

Kiedy pierwsze objawy recesji dziąsłowych są ignorowane, może dojść do utraty kości wokół zębów. Metody leczenia różnią się w zależności od rodzaju i nasilenia recesji. Jeśli jest to spowodowane nadmiernym lub agresywnym szczotkowaniem zębów, konieczne jest abyś spotkał się ze swoim dentystą oraz higienistką stomatologiczną. Higienistka pokaże Ci jak dbać o higienę jamy ustnej oraz jak efektywnie szczotkować zęby, tak aby nie narażać dziąseł na powstawanie recesji.

Kolejną z metod leczenia recesji dziąsłowych jest zabieg, który nazywamy operacją przeszczepu tkanek miękkich (popularną nazwą dla tego typu zabiegu jest również przeszczep dziąsła). Zabieg ten pozwala stworzyć bardziej przyczepne dziąsła oraz zapobiega postępowi recesji dziąseł. Pomaga on również zregenerować oraz przywrócić pokrycie korzeni zębowych.

W trakcie wykonywania zabiegu przeszczepu tkanek miękkich, lekarz dentysta (chirurg) usuwa cienki kawałek tkanki dziąsła z podniebienia pacjenta lub z innego miejsca w jamie ustnej i przeszczepia go do miejsca gdzie nastąpiła recesja (gdzie dziąsło zaczęło się cofać).

Zabieg przeszczepu dziąsła może być wykonywany wokół jednego lub wokół wielu zębów. Tworzenie tkanki dziąsła zmniejsza prawdopodobieństwo dalszej recesji. Pomaga także przykryć odsłonięte korzenie zębowe oraz leczy, a nawet całkowicie zapobiega wrażliwości korzeni. Kolejną zaletą jest zdecydowana poprawa wyglądu linii dziąsła.

Aby prawidłowo wyleczyć resekcje dziąsłowe, należy zapoznać się z przyczyną ich powstania. W tym pomóc może właśnie dentysta. Jeśli recesja jest spowodowana chorobą przyzębia, to pierwszym krokiem będzie wizyta u higienistki stomatologicznej, która przeprowadzi profesjonalną higienizację jamy ustnej (usuwanie kamienia, fluoryzację, polerowanie, piaskowanie). Przy głębszym stadium chorób przyzębia wykonuje się także zabieg czyszczenia korzeni (znany jako „root planing”).

Dla wielu pacjentów leczenie opisane w powyższym akapicie, plus dodatkowo doskonała dbałość o higienę jamy ustnej w domu (odpowiednie szczotkowanie, używanie odpowiedniej szczoteczki do zębów, stosowanie płynu do płukania jamy ustnej oraz nitkowanie zębów) oraz regularne wizyty kontrolne u swojego lekarza dentysty to dobra droga to zatrzymania choroby przyzębia i zapobiegania dalszej utracie dziąseł.

Pokrywanie odsłoniętych szyjek zębów dziąsłem

stomatologia bez bólu WAND

Umów się na wizytę. Zostaw nam numer telefonu, a my oddzwonimy do Ciebie!

Stomatologia estetyczna Kraków

wampirzy lifting

Obniżające się dziąsła – umów się na wizytę u naszego chirurga