Ratowanie zęba

Precyzyjne leczenie kanałowe pod mikroskopemCzęsto jest lepiej leczyć zęba niż go usunąć.

Precyzyjne leczenie kanałowe pod mikroskopem

Ratowanie zęba - trudne wtórne leczenie kanałowe

Mocno zniszczone zęby – trudne wtórne leczenie kanałowe.

Zakażone zęby, które czasami dodatkowo bolą i powodują opuchliznę ( obrzęk ), a były wielokrotnie leczone w różnych gabinetach, mogą przysporzyć pacjentom sporo kłopotu i nieprzespanych nocy. Czy w takich sytuacjach w grę wchodzi ratowanie zęba?

Infekcja, która w przeszłości rozpoczęła się w zębie może przez lata nabrać sporych rozmiarów. Ogromna ilość drobnoustrojów – bakterii pochodzących z zęba może z łatwością penetrować z kanału korzeniowego zęba do kości wywołując w otoczeniu zęba przyczynowego zniszczenie struktury kostnej różnego stopnia. W takich sytuacjach pacjenci słyszą od dentysty o  ” zmianach OKW ” i zmianach w kości nad zębem przyczynowym. Często też pada wyrok, że zęba nie da się uratować. W gabinecie Implantis staramy się pomagać pacjentom nawet w tak trudnych przypadkach, w których mamy do czynienia z dużą infekcją w zębie. W takich sytuacjach w Implantis badanie i planowanie często zaczyna się od wykonania tomografii CBCT pokazującej budowę korzeni zęba. Następnie samo leczenie przeprowadza się z wykorzystaniem mikroskopu stomatologicznego – rozpoczynamy ratowanie zęba.

Najczęściej w trudnych przypadkach leczenie nie kończy na jednej wizycie.

Często jest lepiej leczyć zęba niż go usunąć.

Czasami bolący problem może dotyczyć kilku zębów , które mogą leżeć blisko lub z dala od siebie. W takich sytuacjach, gdy ból pochodzi z obok siebie położonych zębów, ich ekstrakcja nie zawsze musi być koniecznością. Wielu osób zadaje sobie pytanie czy lepiej zdecydować się na leczenie kanałowe, czy na ekstrakcje, a potem implant. Często ratowanie zęba wydaje się być szybszym, skuteczniejszym i mniej inwazyjnym zabiegiem. Może ono wymagać kilku wizyt u stomatologa, lecz najczęściej się to opłaca. Poniżej przykład leczenia u pacjenta który zgłosił się na leczenie do Implantis.

Ratowanie zęba – przypadek 1

Młody pacjent, który przeszedł w przeszłości leczenie kanałowe zębów 5 i 6 u dołu zaczął odczuwać dolegliwości bólowe i pojawił się u niego obrzęk na dziąśle oraz wysięk ropny z kieszonki dziąsłowej. W wyniku przetrwałej infekcji w kanałach zębów 5 i 6 doszło do rozwinięcia się przewlekłego ropnego zapalenia tkanek okołowierzchołkowych – Periodontitis periapicalis chronica purulenta.

trudne-leczenie-zeba-ze-zmianami-okw-ratowanie zęba

Ząb numer pięć okazał się zębem 1 kanałowym , a ząb numer sześć zębem 4 kanałowym. Powtórne leczenie kanałowe tych zębów pod mikroskopem oraz zastosowanie odpowiednich procedur w połączeniu wykorzystaniem specjalnego sprzętu pozwoliło zredukować liczbę bakterii w kanałach korzeniowych do minimum. Organizm pacjenta w sytuacji braku bakterii sam zaczął się naprawiać i ubytek w kości zaczął znikać – zdjęcie poniżej. Ratowanie zęba powiodło się w tym przypadku i uratowane zostały dwa zęby.

rezultat pozytywny -trudnego-leczenia-zeba-ze-zmianami-okw-ratowanie zęba

Ratowanie zęba – przypadek 2

Innym przykładem wygranej walki o ratowanie zęba jest wtórne leczenie kanałowe zęba 46, który został w przeszłości pokryty koroną po przebytym wcześniej leczeniu kanałowym.

Ratowanie zęba, Duża zmiana okołowierzchołkowa OKW

Zdjęcie powyżej pokazuje czarną plamę wokół korzenia która jest zmianą OKW – infekcją przewlekłą.

Zdjęcie poniżej ukazuje stan zaraz po zakończeniu wtórnego leczenia kanałowego tego zęba.

Duża zmiana okołowierzchołkowa OKW

Zdjęcie poniżej pokazuje w jakim stopniu organizm w krótkim czasie 3 miesięcy zwalczył w znacznym stopniu infekcję wokół korzenia zęba 46.
Duża zmiana okołowierzchołkowa OKW

Zdjęcie poniżej ukazuje ten sam ząb już z nową koroną protetyczną po sześciu miesiącach od zakończonego wtórnego leczenia kanałowego, zmiana OKW zmniejszyła się bardzo znacząco.

ratowanie-zęba-Kraków

Ratowanie zęba – przypadek 3

Ząb 47 i 46 z dużymi zmianami OKW. Ząb 46 został usunięty w innym gabinecie. Ząb 47 ze zmianami OKW miał też wklejone wkłady z włókna szklanego. Pacjent zdecydował się podjąć próbę ratowania tego zęba.ząb 47 ze zmianami okw

Ten sam ząb, po wyjęciu wkk i wprowadzeniu środka odkażającego do kanałów.

ząb 47 po wyjęciu wkk z włókna szklanego

Uratowany ząb 47 , zdjęcie przedstawia ten sam ząb 47 po ponownym leczeniu kanałowym ,z wypełnionymi kanałami – widoczna poprawa stanu kości wokół korzeni zęba.

leczenie infekcji zęba

Umów się na wizytę. Zostaw nam numer telefonu,a my oddzwonimy do Ciebie!