• Masz pytania? Zadzwoń: 511 511 315, 511 511 615 lub 12 312 06 36

Ratowanie zęba

Precyzyjne leczenie kanałowe pod mikroskopemCzęsto jest lepiej leczyć zęba niż go usunąć.

Precyzyjne leczenie kanałowe pod mikroskopem

Ratowanie zęba - trudne wtórne leczenie kanałowe

Mocno zniszczone zęby – trudne wtórne leczenie kanałowe.

Zakażone zęby, które czasami dodatkowo bolą i powodują opuchliznę ( obrzęk ), a były wielokrotnie leczone w różnych gabinetach, mogą przysporzyć pacjentom sporo kłopotu i nieprzespanych nocy. Czy w takich sytuacjach w grę wchodzi ratowanie zęba?

Infekcja, która w przeszłości rozpoczęła się w zębie może przez lata nabrać sporych rozmiarów. Ogromna ilość drobnoustrojów – bakterii pochodzących z zęba może z łatwością penetrować z kanału korzeniowego zęba do kości wywołując w otoczeniu zęba przyczynowego zniszczenie struktury kostnej różnego stopnia. W takich sytuacjach pacjenci słyszą od dentysty o  ” zmianach OKW ” i zmianach w kości nad zębem przyczynowym. Często też pada wyrok, że zęba nie da się uratować. W gabinecie Implantis staramy się pomagać pacjentom nawet w tak trudnych przypadkach, w których mamy do czynienia z dużą infekcją w zębie. W takich sytuacjach w Implantis badanie i planowanie często zaczyna się od wykonania tomografii CBCT pokazującej budowę korzeni zęba. Następnie samo leczenie przeprowadza się z wykorzystaniem mikroskopu stomatologicznego – rozpoczynamy ratowanie zęba.

Najczęściej w trudnych przypadkach leczenie nie kończy na jednej wizycie.

Często jest lepiej leczyć zęba niż go usunąć.

Czasami bolący problem może dotyczyć kilku zębów , które mogą leżeć blisko lub z dala od siebie. W takich sytuacjach, gdy ból pochodzi z obok siebie położonych zębów, ich ekstrakcja nie zawsze musi być koniecznością. Wielu osób zadaje sobie pytanie czy lepiej zdecydować się na leczenie kanałowe, czy na ekstrakcje, a potem implant. Często ratowanie zęba wydaje się być szybszym, skuteczniejszym i mniej inwazyjnym zabiegiem. Może ono wymagać kilku wizyt u stomatologa, lecz najczęściej się to opłaca. Poniżej przykład leczenia u pacjenta który zgłosił się na leczenie do Implantis.

Ratowanie zęba – przypadek 1

Młody pacjent, który przeszedł w przeszłości leczenie kanałowe zębów 5 i 6 u dołu zaczął odczuwać dolegliwości bólowe i pojawił się u niego obrzęk na dziąśle oraz wysięk ropny z kieszonki dziąsłowej. W wyniku przetrwałej infekcji w kanałach zębów 5 i 6 doszło do rozwinięcia się przewlekłego ropnego zapalenia tkanek okołowierzchołkowych – Periodontitis periapicalis chronica purulenta.

trudne-leczenie-zeba-ze-zmianami-okw-ratowanie zęba

Ząb numer pięć okazał się zębem 1 kanałowym , a ząb numer sześć zębem 4 kanałowym. Powtórne leczenie kanałowe tych zębów pod mikroskopem oraz zastosowanie odpowiednich procedur w połączeniu wykorzystaniem specjalnego sprzętu pozwoliło zredukować liczbę bakterii w kanałach korzeniowych do minimum. Organizm pacjenta w sytuacji braku bakterii sam zaczął się naprawiać i ubytek w kości zaczął znikać – zdjęcie poniżej. Ratowanie zęba powiodło się w tym przypadku i uratowane zostały dwa zęby.

rezultat pozytywny -trudnego-leczenia-zeba-ze-zmianami-okw-ratowanie zęba

Ratowanie zęba – przypadek 2

Innym przykładem wygranej walki o ratowanie zęba jest wtórne leczenie kanałowe zęba 46, który został w przeszłości pokryty koroną po przebytym wcześniej leczeniu kanałowym.

Ratowanie zęba, Duża zmiana okołowierzchołkowa OKW

Zdjęcie powyżej pokazuje czarną plamę wokół korzenia która jest zmianą OKW – infekcją przewlekłą.

Zdjęcie poniżej ukazuje stan zaraz po zakończeniu wtórnego leczenia kanałowego tego zęba.

Duża zmiana okołowierzchołkowa OKW

Zdjęcie poniżej pokazuje w jakim stopniu organizm w krótkim czasie 3 miesięcy zwalczył w znacznym stopniu infekcję wokół korzenia zęba 46.
Duża zmiana okołowierzchołkowa OKW

Zdjęcie poniżej ukazuje ten sam ząb już z nową koroną protetyczną po sześciu miesiącach od zakończonego wtórnego leczenia kanałowego, zmiana OKW zmniejszyła się bardzo znacząco.

ratowanie-zęba-Kraków

Ratowanie zęba – przypadek 3

Ząb 47 i 46 z dużymi zmianami OKW. Ząb 46 został usunięty w innym gabinecie. Ząb 47 ze zmianami OKW miał też wklejone wkłady z włókna szklanego. Pacjent zdecydował się podjąć próbę ratowania tego zęba.ząb 47 ze zmianami okw

Ten sam ząb, po wyjęciu wkk i wprowadzeniu środka odkażającego do kanałów.

ząb 47 po wyjęciu wkk z włókna szklanego

Uratowany ząb 47 , zdjęcie przedstawia ten sam ząb 47 po ponownym leczeniu kanałowym ,z wypełnionymi kanałami – widoczna poprawa stanu kości wokół korzeni zęba.

leczenie infekcji zęba

Umów się na wizytę. Zostaw nam numer telefonu, a my oddzwonimy do Ciebie!