Zdrowe zęby, zdrowe serce

Eksperci twierdzą, że zdrowie jamy ustnej ma wpływ na stan zdrowia twojego serca. Poniżej znajdziesz informacje, o których powinieneś wiedzieć na temat powiązań między dziąsłem, zębami i sercem. Oto kilka wskazówek, jak zdrowe zęby ułatwiają mieć zdrowe serce

Szczotkujesz, nitkujesz i postępujesz zgodnie ze wszystkimi zaleceniami swojego dentysty aby zachować zdrowe zęby i dziąsła? Tak trzymaj! Ale czy wiedziałeś, że zdrowie jamy ustnej ma wpływ na zdrowie Twojego serca?

Badania wykazały zaskakującą liczbę powiązań między stanem zdrowia Twoich ust, a Twoim sercem. W rzeczywistości wiemy, że ludzie, którzy cierpią na choroby dziąseł (zapalenie dziąseł, które prowadzi do zakażenia dziąseł lub zapalenia przyzębia, które rozwija się gdy stan zapalny rozprzestrzeni się poniżej linii dziąsła) są niemal dwukrotnie bardziej narażeni na występowanie chorób serca.

Przeprowadzono badanie, w którym wzięło udział 320 osób – w tym połowa z nich chorowała na wady serca. Badacze stwierdzili, że osoby z chorobami serca częściej cierpieli na choroby dziąseł, krwawienie dziąseł oraz utratę zębów.

Jaki jest związek między jednym i drugim? Naukowcy w dalszym ciągu pracują nad rozwikłaniem tej zagadki.

Zdrowe zęby, zdrowe serce

Czy choroba dziąseł może spowodować atak serca?

„Istnieje bardzo logiczny powód, dla którego te dwa przypadku mogą być połączone”- mówi Peter M. Spalding, profesor w dziale wzrostu i rozwoju Uniwersytetu w Nebraska. Eksperci zaczynają rozumieć, że podstawowy mechanizm chorób sercowo-naczyniowych jest związany z zapaleniem, mówi Dr Spalding.

Niektóre rodzaje bakterii zwykle występują w jamie ustnej, ale jeśli nie używasz nici dentystycznej oraz nie szczotkujesz zębów, aby usunąć płytkę nazębną (biała błona wywołana przez bakterie, które trzyma się zębów po zjedzeniu), wówczas ryzyko wystąpienia chorób dziąseł wzrasta. Kiedy choroba dziąseł rozprzestrzenia się, tworzy się środowisko dla bakterii, które zwykle nie występują w jamie ustnej.

Co więcej, ponieważ choroba dziąseł powoduje krwawienie dziąseł, bakterie mogą przenosić się do krwioobiegu, tworząc proces zapalny w naczyniach krwionośnych.

Jakie to ma powiązanie z twoim sercem? Bakterie mogą zwiększyć ryzyko powstawania chorób serca, przyczyniając się do powstawania zakrzepów lub dalszego gromadzenia się płytek w tętnicy, które mogą zakłócić przepływ krwi do serca.

Jednakże w celu identyfikacji chorób dziąseł jako przyczyn chorób serca, muszą przeprowadzane być długotrwałe badania kliniczne. Tymczasem naukowcy odkrywają także możliwe związki między chorobą dziąseł, a udarem, osteoporozą, cukrzycą, chorobami układu oddechowego, a także przedwczesnymi niemowlętami.

Ważne wskazówki dla Twoich zębów (oraz serca)

Według Amerykańskiej  Akademii Periodontologii, połowa populacji powyżej 55 roku życia cierpi na choroby dziąseł. Choroba dziąseł jest również głównym powodem utraty zębów u osób w wieku 35 lat i starszych.

Ryzyko wystąpienia choroby dziąseł wzrasta wraz z wiekiem, ale już jako dziecko należy zacząć dbać o zdrowie swojej jamy ustnej. Zwykłe szczotkowanie zębów, nitkowanie i regularne wizyty kontrolne u dentysty, pomogą Ci zapobiec chorobom dziąseł.

Jeśli zauważysz jakiekolwiek z poniższych objawów, powinieneś niezwłocznie poinformować o tym swojego dentystę – mogą to być pierwsze objawy choroby dziąseł.

• Kwaśny posmak w ustach
  • Trwały nieświeży oddech
  • Krwawiące dziąsła
  • Obrzęk dziąsła
  • Ruszające się zęby
  • Wrażliwe zęby
  • Ból podczas przeżuwania

I pamiętaj: zapobieganie chorobom dziąseł lub leczenie za pomocą czyszczenia zębów, leków czy różnego rodzaju zabiegów – mogą pomóc także w zapobieganiu chorobom serca.

Dentysta Kraków